Monday, May 25, 2015

Warna-warni - Upin Ipin

Minggu: 4hb - 8hb Mei, 2015
Kelas: Manggis
Guru: Cikgu Kok
Tema: Warna
Masa: 4.30pm - 5.30pm

Minggu lepas mereka telah mempelajari mengenai warna. Jadi, minggu ini saya sambungkan topik warna dengan membuat ulangkaji dengan menggunakan buku cerita yang sama dan juga bagi mereka melakukan aktiviti yang sama, iaitu mencarikan barang-barang yang mempunyai warna yang disebuti saya.

Selepas itu, saya telah menunjukkan mereka satu video Upin Ipin yang mengenai warna dan pelangi. Dalam video ini, mereka mengetahui bahawa dengan mencampurkan mana-mana tiga warna asas boleh mendapatkan warna-warna yang lain. Selain daripada itu, mereka juga belajar tentang pembentukan pelangi.


Pada hujung minggu ini, mereka juga telah membuatkan satu kad untuk ibu-ibu mereka sebagai hadiah Hari Ibu pada hari Ahad ini. Mereka melukiskan bentuk hati dulu. Selepas itu, mereka menggunakan cap jari mereka untuk membentukkan bentuk hati yang kecil di dalam hati yang dilukiskan itu. 

Lepas itu saya menolong mereka mengguntingkan hati itu untuk dilekatkan atas kad mereka. Akhirnya, mereka melekatkan perkataan-perkataan atas kad mereka.


No comments:

Post a Comment