Tuesday, June 23, 2015

Warna & Nombor

Minggu: 1hb - 5hb Jun, 2015
Kelas: Manggis
Guru: Cikgu Kok
Tema: Warna
Masa: 4.30pm - 5.30pm


Minggu ini sebelum saya mengakhiri tema warna, saya bagi mereka buat lagi satu kerja kertas yang mengenai warna bergabung dengan nombor supaya mereka boleh lagi mengingati nama warna dan nombor. Saya mencari gambar-gambar yang boleh mewakili setiap warna untuk mereka mewarnakan.








Selepas itu, saya pun bermula tema yang baru, iaitu "Permainan". Saya jumpa mainan kayu yang berwarna-warni ini di dalam bilik kelas mereka. Jadi, saya pun bermula dengan mainan ini sebagai permainan pertama mereka.


Saya suruh mereka keluar bergilir-gilir dan ketuk mengikut arahan yang diberi. Pada peringkat awal, saya hanya mereka mengetuk warna yang disebut saya. Lepas itu, saya meningkatkan sikit kesukarannya, seperti "ketuk warna kuning dua kali", "ketuk warna merah empat kali". Pada peringkat ini, hanya terdapat beberapa orang murid-murid yang tidak dapat mengikuti arahan.


1 comment: