Wednesday, January 27, 2016

Keluarga Saya

Tarikh: 20hb Jan, 2016
Kelas: Manggis
Guru: Cikgu Kok
Topik: Keluarga Saya
Masa: 3pm - 4pm

  • Hari ini kami sambung buku besar ke unit baru - Keluarga Saya.
  • Belajar gelaran untuk ahli-ahli keluarga
    • Bapa
    • Ibu
    • Datuk
    • Nenek
    • Kakak
    • Abang
    • Adik
  • Belajar lagu (melodi lagu "Are you sleeping?")
Ini bapa, ini ibu,
Dan datuk, dan nenek.
Saya sayang abang,
Saya sayang kakak,
Dan adik, dan adik.

  • Membawa mereka melawat sekeliling tadika dan mengenal nama-nama barang dan ruang khas dalam tadika.
    • ruang makan, meja makan
    • kelas
    • pejabat
    • rak buku
    • tangga
    • dapur
    • tandas
  • Semasa berada di tingkat bawah, mereka berjumpa dengan cikgu lain yang sedang bekerja depan komputer. Saya suruh mereka panggil cikgu (dalam Bahasa Malaysia), mereka pula panggil cikgu Ng (黄老师) cikgu Kok. haha... rasanya "Cikgu Kok" untuk mereka sama erti dengan "cikgu"
  • Perkataan hari ini (benda-benda dalam kelas)
    • buku
    • botol air
    • meja
    • kerusi
    • tuala

No comments:

Post a Comment