Monday, April 27, 2015

7 Rasa Dan Salad Buah

Minggu: 13hb - 17hb April, 2015
Kelas: Manggis
Guru: Cikgu Kok
Tema: Badan Saya
Masa: 4.30pm - 5.30pm

Minggu ini, ada beberapa aktiviti telah kami lakukan. Mereka telah belajar lidah pada minggu lepas. Jadi, minggu ini saya mengajar mereka 7 rasa, iaitu manis, masam, pahit, pedas, masin, tawar, dan kelat. Saya telah menyediakan 7 cawan air dengan 7 rasa yang tersebut. Setiap cawan yang dirasai mereka, saya akan ajar mereka nama rasa. Mereka sangat lasak. Saya bagitahu mereka boleh minum air jika mereka nak, tapi mereka jawab tidak perlu, walaupun muka mereka telah berubah. Walaubagaimanapun, apabila mereka merasai air yang terakhir, iaitu rasa kelat, mereka semua tidak boleh tahan dan terus lari pergi minum air, dan ada pula terus terludah keluar air itu.

Selain daripada itu, minggu ini saya juga ajar mereka beberapa nama buah-buahan melalui penyediaan salad buah. Saya telah membawakan epal, mangga, tembikai, dan oren ke dalam kelas. Saya memotongkan buah-buahan dalam kepingan. Lepas itu, saya bagi mereka potongkan ke ketulan yang kecil dengan pisau mentega. Apabila kita sudah siap memotong buah-buahan, saya memperahkan jus oren ke dalam setiap mangkuk mereka dan salad buah kita telah disiapkan! Tapi, disebabkan saya sibuk menyediakan buah-buahan dan jus oren untuk mereka, saya tidak dapat menangkap gambar. :(

Mereka juga telah mempelajari untuk mengira mengguna jari mereka dari 1 ke 10. Pada hujung minggu, saya telah bagi mereka melukis kedua-dua tangan mereka atas kertas. Minggu depan, mereka akan sambung untuk habiskan 'tangan' mereka.



No comments:

Post a Comment