Monday, April 6, 2015

Badan Saya - Bahagian 2

Minggu: 30hb Mac - 3hb April, 2015
Kelas: Manggis
Guru: Cikgu Kok
Tema: Badan Saya
Masa: 4.30pm - 5.30pm

Minggu ini saya telah membawa masuk satu buku besar yang mempunyai unit mengenai 'Diri Saya'. Buku besar ini mempunyai perbendaharaan kata dan gambar yang senang untuk kanak-kanak membaca.

Saya telah mengajar mereka beberapa perbendaharaan kata yang baru dalam minggu ini, iaitu:
  • Perempuan/Lelaki
  • Gigi
  • Muka
  • Lidah
  • Leher
  • Jari
  • Dada

Selain daripada itu, saya juga telah mengajar mereka fungsi-fungsi anggota badan yang telah mereka belajari. Seperti:
  • Mata - lihat
  • Hidung - hidu
  • Mulut - makan
  • Telinga - dengar
  • Tangan - sentuh
  • Kaki - jalan

Saya juga bagi mereka melakukan aktiviti-aktiviti mengenai fungsi-fungsi badan. Saya memberikan arahan sambil tunjuk kepada mereka. Mereka pula akan meniru saya. Seperti:
  • Kaki jalan - mereka akan berjalan mengikuti belakang saya
  • Kaki berdiri - mereka akan berdiri
  • Kaki lompat - mereka akan berlompat
  • Tangan angkat - mereka akan angkat tangan

Mereka sangat suka menyanyi. Mereka juga mempunyai peringatan yang bagus. Oleh itu, saya telah mengajar mereka lagi satu lagu yang ada di dalam buku besar itu. Lirik lagu adalah seperti di bawah. (Melodi lagu ini sama dengan lagu "Are You Sleeping?" )

                       Ini mata, ini hidung
                       Mulut dan telinga
                       Saya ada mata
                       Saya ada hidung
                       Mulut dan telinga

No comments:

Post a Comment